
Sok sikertelen próbálkozás után a nyári melegben, a parlamenti szünet alatt – bár minisztériumi egyeztetéssel – a MÁV úgy döntött, hogy több másik mellett, a Balassagyarmat-Ipolytarnóc vonalat is meg akarja szüntetni, mindezt kihasználatlanság miatt.
Már többször is írtunk a témában, hogy a struktúrában milyen fontos szerepet tölt be a vasút és milyen lehetőségeket rejt akár személy, akár teherszállítás terén. Ám úgy látszik, hogy sok további ellenhang mellett, mi sem maradhatunk némák.
A vasútra hordó buszközlekedés teljesen ki lett zsigerelve az elmúlt években, mi több, a buszközlekedés inkább a vasútról hordja el az utasokat. Ezt a térségben a Balassagyarmat-Budapest közvetlen járat megszüntetésével kezdték meg, a – relatív – kényelmes vonatok szerepét átvették a szűk, mosdó nélküli, sokszor a légkondi hiánya miatt fülledt autóbuszok.
A józan ész értéktartományában mozogva elgondolkodik az ember, hogy a kamionok és a buszok forgalma egyre nő, és ahogy a számuk bővül, egyre több helyet foglalnak el az autóutakon, autópályákon, hátráltatva az autós közlekedést az amúgy sem túl jó közlekedési viszonyokról híres Budapest-Balassagyarmat útszakaszon. Mindemellett a teherszállítást könnyen meg lehetne oldani a vasúti vonalakon (már ha azok strukturálisan alkalmasak lennének rá- A szerk.).
A nagy világcsúcsokon meg megy a fejtörés, hogy hogyan csökkentsék a széndioxid kibocsájtást. Gondolom sokan meglepődnének, ha azt mondaná ott valaki, hogy a globalizmust cseréljük le lokalizmusra, ne járjanak a hatalmas konténerszállítóhajók olyan termékekkel Dél-Amerikából Európába, ami adott esetben itt is megtermelhető. De az talán többeket lepne meg, ha azt mondanánk, hogy ne kamionok szállítsák ezer kilométerekről a rakományokat, hanem vonatok, és a kamionok csak a vasúttól hordják a célkomplexumig.
De ugorjunk vissza a valóság talajára, illetve a személyszállítás elméletéhez. A Budapest-Aszód távolságot nagyjából 40 perc alatt megteszi egy gyorsvonat. Az Aszód-Balassagyarmat utat a kis piros BZ Mot 1 óra 20 perc környékén futja, nagyjából ugyan az a táv. Akkor ismét gondolkodásra kényszerülünk, ha valamivel több, mint egy óra alatt is meg tudná tenni ezt az utat egy vonat Balassagyarmatról a Keleti Pályaudvarra, (amire már mondható, hogy a belvárosba visz) nem lenne érdemes egy 56 kilométeres fejlesztést eszközölni?
Legalább ennyivel lehetne segíteni a Nógrád vármegyeiek életét, ha már nem csak a felsőoktatás hiányzik a vármegyéből, hanem a vasúti közlekedés (kielégítő formája), a jövőkép, az etnikai egyensúly, a fiatalok, az országos átlaghoz felérő fizetések, és így tovább. A vármegye lakossága szép lassan eltűnik.
Kiemelt kép: MÁV-start/Bakonyvasút