Nem kecsegtet nógrádi vasútfejlesztéssel a MÁV

A nógrádi vasúthálózat egyes szakaszainak esetleges fejlesztése is szóba került a minap a vármegyei közgyűlés cikluszáró ülésén. A MÁV megjelent szakemberei azonban nem sok jóval kecsegtettek: a közeli jövőben nem várható a sínpárok korszerűsítése.

Nógrádban az utóbbi tíz-tizenöt esztendőben egyre sanyarúbbá vált a vasút helyzete. Elhanyagolt vágányok, koszos területek, aztán bezárt vonalak, romló állagú járművek és még sorolhatnánk. Holott nem egyszer-kétszer merült fel például, hogy Losonc felé is lehetne újabb járatokat indítani, nem beszélve a Drégelypalánk és Ipolyság között a sín újjáépítéséről. Egy biztos, Szabolcs-Szatmár-Bereg keleti részei mellett ez a cserháti, Ipoly-menti vidék ítéltetett ebből a szempontból a legszomorúbb sorsra, és még a távoli jövő felé kacsintgatva sem tűnik fel bármiféle reménysugár.

Nem is olyan régen még a Desiro motorvonatok beszerzése is felmerült a nógrádi vonalakra (Fotó: H.H. – archív)

Legutóbb, szeptember 26-án, a Nógrád Vármegyei Közgyűlés cikluszáró ülésén is felmerült ez a téma, annak kapcsán, hogy az önkormányzat néhány hónapja hivatalos kérelemmel fordult a Magyar Államvasutak Zrt. felé a szűkebb pátriát érintő vasúti fejlesztési elképzelésekről tájékoztatást indítványozva – ahogy utalt rá portál-társunk a nool.hu.

Természetesen a képviselők, pártállásuktól függően eltérő véleményeket fogalmaztak meg. Az alelnök, Barna János részéről nem először hangzott el lekicsinylő megjegyzés a nógrádi vasút helyzetképéről, hiszen korábban nyílt vitába bonyolódott a Balassagyarmatért Baráti Kör egyik vezetőjével, Nagy Lászlóval, kifejtve elmarasztaló álláspontját. Ezúttal is hangsúlyozta, a gazdaságtalanul működő vonalak végleges bezárása lenne a legalkalmasabb megoldás, mert azokat már nem fogja használni a közlekedő közönség, lásd például a már régen (bár ideiglenesen) bezárt Diósjenő-Romhány és a Balassagyarmat-Ipolytarnóc szakaszt. Kijelentette továbbá, a vasút elvesztette funkcióját Nógrádban és semmi értelme a felélesztésének.

Nem jár már annyi vonat – kihaltabb a balassagyarmati állomás (Fotó: H.H. – archív)

Ezzel szemben az ellenzék oldaláról Borenszki Ervin úgy fogalmazott, a kötöttpályás közlekedés kivéreztetése egyáltalán nem jó irány. Hozzátette, korábban lett volna esély európai színvonalra fejleszteni az itteni pályákat, ahogy erre törekedtek a néhai elődök, dr. Serfőző András és Urbán Árpád, és a döntéshozóknak továbbra is kiemelt feladata legyen az ehhez szükséges források megtalálása, és biztos, hogy az utasok előbb-utóbb visszatalálnának a MÁV-hoz. Varga Béla (Fidesz-KDNP) viszont Barna János pártjára állt, méghozzá egy újabb nézőpontot említve, mondván a ki nem használt vonalak mentén kerékpárutakat kellene létesíteni: egyrészt a töltések megfelelő erősségűek ehhez, másfelől az aktív turizmusnak hazánkban egyre nagyobb a népszerűsége (ez akár még igaz is lehetne, például Diósjenő-Romhány tekintetében, ahol a fővárosból és agglomerációjából érkező biciklis kirándulók Diósjenőről egyszerűbben és balesetmentesebben juthatnának el a Bánki tóhoz, vagy a Romhány fölött magasodó Prónay-kilátó tövébe – H.H.).

A tanácskozáson megjelentek és hozzászóltak a MÁV Zrt. képviselői is, akik jobbára panel-mondatokat fogalmaztak meg, így: a vasútvonalak korszerűsítése az utasforgalom növekedését eredményezi, munkáltatókat és munkavállalókat vonz a régióba, hozzájárulva a gazdaság élénkítéséhez és így tovább. A végszót azonban Sárkány László, a MÁV Zrt. pályavasúti területi igazgatója adta meg: minden kérdésben az állam, mint a részvénytársaság tulajdonosa dönt, ám a nógrádi vonalakat érintő jelentősebb fejlesztésről nincs tudomása – azaz minden marad a régiben és a vasúthalál immár mindinkább a kóma állapotból a tényleges vég felé vezet.

Aktuális

Nógrádi iskolákban népszerűsítette a palóc népviseletet az etnográfus

Rendhagyó néprajzi tanórákon népszerűsítette Nógrád vármegyében a palóc népviseletet az elmúlt hetekben Paluch Norbert. A közismert etnográfus tapasztalatairól számolt be portálunknak. A szakember kifejtette, ez már a második Viseletes Néprajzi Tanóra sorozat, tavaly az első alkalommal főként a rimóci ünnepi női ruhaköltemények részleteit tárták az ifjúság elé, amit a község önkormányzata támogatott projektgazdaként. Idén az… Bővebben

Bővebben...
Aktuális Belföld Heves

Lángokba borult egy autó Vámosgyörkön

Kigyulladt autó égett porig Vámosgyörk főutcáján. Látványos tűzesethez riasztották a tűzoltókat Vámosgyörkön, ugyanis az István király úton teljesen leégett egy autó. A lángokat a jászárokszállási egységek egy vízsugárral oltották el. Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani. – számolt be sajtóközleményében a Heves Vármegyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság Kiemelt kép: Gyöngyös TV Székesi Marcell Összes cikk

Bővebben...
Aktuális

Újra látogatható részlegesen a nógrádi vár erődítménye

Örömhírt osztott meg pénteken délután facebook-posztjában Dávid Barbara, Nógrád polgármestere: április 19-től, ha részlegesen is, újra látogatható a vár erődítménye. Hosszú idő telt el mindeddig a pillanatig. Néhány esztendővel ezelőtt még valósággal tódult a nép, hogy megtekinthesse szűkebb pátriánk eme látványosságának romjait, és június első szombatján a várjátékok programáradata rendszeresen ezreket csalogatott az ódon falak… Bővebben

Bővebben...