Dócs Dávid a Mi Hazánk Mozgalom alelnöke és országgyűlési képviselője nyújtott be írásbeli kérdést a vasutak helyzetével kapcsolatban. Kifejezte a félelmét azzal kapcsolatban, hogy a vasutak helyzetén nem sokat segítettek a – nyári tapasztalatok alapján – vonalbezárások.
„Tisztelt Miniszter úr!
A Vasutasok Szakszervezete szerint a Volánbusz és a Máv összeolvasztása újabb vonalbezárásokat jelenthet. A MÁV és a Volánbusz összeolvasztásával kialakítandó cégóriás létrehozásáról szóló első munkaanyagokban 150 mozdonyvezető „felszabadításáról” írtak, akik átvezényelhetőek lesznek a leterhelt vonalakra, amelyeken jelenleg csak túlórák árán biztosítható a menetrend a jelentős létszámhiány miatt. Csakhogy ez a felszabadítás azt is jelenti, hogy a mozdonyvezetők kivonásával érintett vonalakon „szüneteltetik” majd a személyszállítást, ami tudjuk, hogy a gyakorlatban a végleges vonalbezárással egyenlő.
Lesz-e újabb vonalbezárás a közeljövőben?
Fejlesztés helyett miért a vasút boszorkányüldözése zajlik?
Tisztelettel:
Dócs Dávid,
az Országgyűlés jegyzője”
– írta kérdésében a képviselő, melyre Ágh Péter államtitkár válaszolt. Ebben jól látszik, hogy a kormány is felfigyelt a Dócs Dávid képviselő által régóta hangoztatott problémákra, és egy öt pontos akcióterveben foglalták össze a MÁV fejlesztését. Az akciótervben 500 kilométernyi új vasútvonal építését vízionálták. Sajnos azt nem írja, hogy a bezárt vasútvonalakat mikor nyitják meg újra a közlekedni vágyók számára. Pedig főleg itt a térségben a vasút létfontosságú szerepet tölthetne be a tömegközlekedők életében, mely sokkal kevésbé környezetszennyező tömegközlekedési lehetőséget biztosíthatna, – már ha nem a 40-50 éves BZ-mot-okat futtatnák rajtuk – mint az autóbuszok.
A válasz
„Tisztelt Képviselő Úr!
Az Országgyűlésről szóló 2012. évi XXXVI. törvény 42. § (9) bekezdése alapján,,Lesz-e újabb vonalbezárás a közeljövőben?” címmel benyújtott, K/8860. számú írásbeli kérdése nyomán, Lázár János miniszter úr megbízásából az alábbi választ adom.
Mindenekelőtt szeretném tájékoztatni a Tisztelt Képviselő Urat, hogy az Ön által leírtakkal ellentétben a MÁV és a Volán integrációjának célja, hogy az utasok számára egyszerűbbé tegyük az állam által biztosított közlekedési szolgáltatások igénybevételét.
Ami pedig a vasúti közlekedés jövőjét illeti, szeretném figyelmébe ajánlani a 2024. augusztus 16-án az Építési és Közlekedési Minisztériumban tartott sajtótájékoztatót, ahol Lázár János miniszter úr egy ötpontos vasútfejlesztési akciótervet jelentett be. Ennek nyomán a Kormány a közlekedési jogot állampolgári alapjoggá kívánja nyilvánítani, 500 kilométernyi új vasút építése valósulhat meg, megkezdjük a vasúti járműflotta megújítási lehetőségeinek vizsgálatát, újjászervezzük a MÁV-ot, valamint az utaskomfort növelése érdekében megújul a MÁV-applikáció, továbbá több vasútállomás és pályaudvar felújítását készítjük elő.
Budapest, 2024. augusztus 26.,
Tisztelettel:
1054 Budapest, Alkotmány u. 5.
Ágh Péter
államtitkár”
Ha tetszett a cikk, kövessen minket Facebookon és olvasson tovább!
Kiemelt kép: MÁV-start/Bakonyvasút