Várható-e további vonalbezárás a közeljövőben?

Dócs Dávid a Mi Hazánk Mozgalom alelnöke és országgyűlési képviselője nyújtott be írásbeli kérdést a vasutak helyzetével kapcsolatban. Kifejezte a félelmét azzal kapcsolatban, hogy a vasutak helyzetén nem sokat segítettek a – nyári tapasztalatok alapján – vonalbezárások.

„Tisztelt Miniszter úr!

A Vasutasok Szakszervezete szerint a Volánbusz és a Máv összeolvasztása újabb vonalbezárásokat jelenthet. A MÁV és a Volánbusz összeolvasztásával kialakítandó cégóriás létrehozásáról szóló első munkaanyagokban 150 mozdonyvezető „felszabadításáról” írtak, akik átvezényelhetőek lesznek a leterhelt vonalakra, amelyeken jelenleg csak túlórák árán biztosítható a menetrend a jelentős létszámhiány miatt. Csakhogy ez a felszabadítás azt is jelenti, hogy a mozdonyvezetők kivonásával érintett vonalakon „szüneteltetik” majd a személyszállítást, ami tudjuk, hogy a gyakorlatban a végleges vonalbezárással egyenlő.

Lesz-e újabb vonalbezárás a közeljövőben?

Fejlesztés helyett miért a vasút boszorkányüldözése zajlik?

Tisztelettel:
Dócs Dávid,
az Országgyűlés jegyzője”

– írta kérdésében a képviselő, melyre Ágh Péter államtitkár válaszolt. Ebben jól látszik, hogy a kormány is felfigyelt a Dócs Dávid képviselő által régóta hangoztatott problémákra, és egy öt pontos akcióterveben foglalták össze a MÁV fejlesztését. Az akciótervben 500 kilométernyi új vasútvonal építését vízionálták. Sajnos azt nem írja, hogy a bezárt vasútvonalakat mikor nyitják meg újra a közlekedni vágyók számára. Pedig főleg itt a térségben a vasút létfontosságú szerepet tölthetne be a tömegközlekedők életében, mely sokkal kevésbé környezetszennyező tömegközlekedési lehetőséget biztosíthatna, – már ha nem a 40-50 éves BZ-mot-okat futtatnák rajtuk – mint az autóbuszok.

A válasz

„Tisztelt Képviselő Úr!

Az Országgyűlésről szóló 2012. évi XXXVI. törvény 42. § (9) bekezdése alapján,,Lesz-e újabb vonalbezárás a közeljövőben?” címmel benyújtott, K/8860. számú írásbeli kérdése nyomán, Lázár János miniszter úr megbízásából az alábbi választ adom.

Mindenekelőtt szeretném tájékoztatni a Tisztelt Képviselő Urat, hogy az Ön által leírtakkal ellentétben a MÁV és a Volán integrációjának célja, hogy az utasok számára egyszerűbbé tegyük az állam által biztosított közlekedési szolgáltatások igénybevételét.

Ami pedig a vasúti közlekedés jövőjét illeti, szeretném figyelmébe ajánlani a 2024. augusztus 16-án az Építési és Közlekedési Minisztériumban tartott sajtótájékoztatót, ahol Lázár János miniszter úr egy ötpontos vasútfejlesztési akciótervet jelentett be. Ennek nyomán a Kormány a közlekedési jogot állampolgári alapjoggá kívánja nyilvánítani, 500 kilométernyi új vasút építése valósulhat meg, megkezdjük a vasúti járműflotta megújítási lehetőségeinek vizsgálatát, újjászervezzük a MÁV-ot, valamint az utaskomfort növelése érdekében megújul a MÁV-applikáció, továbbá több vasútállomás és pályaudvar felújítását készítjük elő.

Budapest, 2024. augusztus 26.,

Tisztelettel:
1054 Budapest, Alkotmány u. 5.

Ágh Péter
államtitkár”

Ha tetszett a cikk, kövessen minket Facebookon és olvasson tovább!

Kiemelt kép: MÁV-start/Bakonyvasút

Aktuális Balassagyarmat Nógrád

Bizonytalan mikor indul a Balassagyarmat és Diósjenő közötti vasútvonal felújítása

Jó ütemben zajlanak a felújítások a szeptemberi baleset által érintett vasúti pályaszakaszon Magyarkút és Szokolya térségében, ám a Palóc Hírnökhöz eljutott információk szerint erősen kérdéses, hogy a Diósjenő és Balassagyarmat kötötti vonalon mikor indulhatnak be a MÁV Zrt. által beharangozott fejlesztések. A szeptember 11-én a magyarkúti állomás mellett történt sajnálatos kisiklás után Hegyi Zsolt, a… Bővebben

Bővebben...
Aktuális Nógrád

Hamarosan csökkenhet Nógrád vármegye területe

Komolyabb aggodalomra semmi ok, nem politikai fondorlatról, sem diplomáciai cselszövényről nincs szó, a háttérben egészen prózai indoklás áll: a természet munkája. Az Ipoly keletről nyugati irányban haladva Drégelypalánk térségében egyre több és több kanyarulattal „csavarog” a torkolat felé, nem egyszer jelentősebb, már-már hajtű jellegű fordulattal. Az egyik ilyen képződmény Hont határában található, ahol nemrégiben a… Bővebben

Bővebben...
Aktuális Nógrád

Romhány dicsősége: Varga Csaba világbajnoki bronzérmes

Sporttörténeti eredményt ért el a romhányi Varga Csaba. Az elmúlt hétvégén bronzérmes lett a művészi teremkerékpáros világbajnokság férfi egyéni versenyszámában. Szűkebb pátriánk több évtizede élen jár a művészi teremkerékpár nemzetközi világában, hiszen a romhányi műhely sportolói az elmúlt esztendőkben rendszeresen elkényeztettek bennünket kiemelkedő teljesítményükkel. A romhányi II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola ma már nyugalmazott testnevelő… Bővebben

Bővebben...