
Ha nincs szeptember elején Magyarkútnál a szerencsés kimenetelű kisiklás, alighanem hosszú évekig halasztódott volna a Vác-Balassagyarmat vasútvonal teljes körű felújítása. A MÁV Zrt. azonban nemrégiben bejelentette, nem csak az érintett pályán, hanem végül az egész szakaszon megtörténhet a korszerűsítés.
Közismert tény, hogy 2025. szeptember 12-én reggel Magyarkút vasútállomáson kisiklott a Vácról Balassagyarmatra tartó vonatszerelvény, de a kis sebességnek köszönhetően nem történt súlyosabb személyi sérülés, ugyanakkor a pályában komoly károk keletkeztek, amelyeknek a kijavítása sok-sok hónapig eltart. Az első szakmai felméréseket követően a konkrét munkálatok is megkezdődtek, ám a közelmúltban váratlan fejlemény történt az ügyben.
Hegyi Zsolt, a MÁV-csoport vezérigazgatója facebook-oldalán közölte, hogy a „balesetben érintett, rövidebb szakasz helyreállításánál sokkal több és összetettebb munkát végzünk el, ráadásul a pálya szintje egészén”. A részletekre utalva kifejtette, összeállítottak egy több mint hárommilliárd forintos nagyságrendű kivitelezési csomagot, amelynek jóvoltából Vác és Szokolya között a „pincétől a padlásig” felújítják a vonalat, míg a másik irányban, Balassagyarmatig „tartós és érdemi javulást” eredményező infrastrukturális fejlesztéseket végeznek el.
A vezérigazgató némi mentségképpen megemlítette, hogy a munkálatok egy részét már korábban tervezték, de az említett baleset miatt a határidőket előbbre hozták. Hozzátette, olyan korszerűsítéseket hajtanak végre, amelyek az adott vasútvonal népszerűségéhez méltó állapotot hoznak létre, méghozzá tartósan.

Hegyi Zsolt közölte, október 31-től egészen az év utolsó napjáig vágányzár lesz, ezen időszak alatt vonatpótló autóbuszokkal szállítják az utasokat. A vezérigazgató hangsúlyozta, 2026 első napjaitól kezdve „már egy jobb és gyorsabb vasúti pályán várjuk vissza utasainkat a 75-ös vasútvonalra, ahol a menetidő rövidebb, az utazás pedig a szó szoros és átvitt értelmében is zökkenőmentesebb lesz”.
Eddig a közlemény: kérdés persze, ebből mennyi valósul meg a kijelölt időpontig. A MÁV Zrt. „malmait”, és persze az Építési és Közlekedési Minisztérium törekvéseit ismerve az egyszerű emberfiának erős kétségei lehetnek e beruházás megvalósításának ütemezésében. Elég arra gondolni, hogy nemrégiben a Vác-Balassagyarmat vonalnál jóval jobban kihasznált Debrecen-Nagykereki vonalon egy akkumulátorgyár építése és egy repülőtér bővítése miatt szüntették meg ideiglenesen(!) a közlekedést, méghozzá új nyomvonal kialakításának ígéretével, holott szinte mindenki tudja, ez a döntés ott, Hajdú-Bihar vármegyében végleges bezárást sejtet. Egyszóval lehet most akár őszintén örülni Hegyi Zsolt vezérigazgató bejelentésének, de igazából csak akkor leszünk elégedettek, ha a MÁV tényleg betartja az ígéreteket, és majd a Balassagyarmatról induló utasok akár másfél órán belül elérik a váci vasútállomást.
