Várható-e további vonalbezárás a közeljövőben?

Dócs Dávid a Mi Hazánk Mozgalom alelnöke és országgyűlési képviselője nyújtott be írásbeli kérdést a vasutak helyzetével kapcsolatban. Kifejezte a félelmét azzal kapcsolatban, hogy a vasutak helyzetén nem sokat segítettek a – nyári tapasztalatok alapján – vonalbezárások.

„Tisztelt Miniszter úr!

A Vasutasok Szakszervezete szerint a Volánbusz és a Máv összeolvasztása újabb vonalbezárásokat jelenthet. A MÁV és a Volánbusz összeolvasztásával kialakítandó cégóriás létrehozásáról szóló első munkaanyagokban 150 mozdonyvezető „felszabadításáról” írtak, akik átvezényelhetőek lesznek a leterhelt vonalakra, amelyeken jelenleg csak túlórák árán biztosítható a menetrend a jelentős létszámhiány miatt. Csakhogy ez a felszabadítás azt is jelenti, hogy a mozdonyvezetők kivonásával érintett vonalakon „szüneteltetik” majd a személyszállítást, ami tudjuk, hogy a gyakorlatban a végleges vonalbezárással egyenlő.

Lesz-e újabb vonalbezárás a közeljövőben?

Fejlesztés helyett miért a vasút boszorkányüldözése zajlik?

Tisztelettel:
Dócs Dávid,
az Országgyűlés jegyzője”

– írta kérdésében a képviselő, melyre Ágh Péter államtitkár válaszolt. Ebben jól látszik, hogy a kormány is felfigyelt a Dócs Dávid képviselő által régóta hangoztatott problémákra, és egy öt pontos akcióterveben foglalták össze a MÁV fejlesztését. Az akciótervben 500 kilométernyi új vasútvonal építését vízionálták. Sajnos azt nem írja, hogy a bezárt vasútvonalakat mikor nyitják meg újra a közlekedni vágyók számára. Pedig főleg itt a térségben a vasút létfontosságú szerepet tölthetne be a tömegközlekedők életében, mely sokkal kevésbé környezetszennyező tömegközlekedési lehetőséget biztosíthatna, – már ha nem a 40-50 éves BZ-mot-okat futtatnák rajtuk – mint az autóbuszok.

A válasz

„Tisztelt Képviselő Úr!

Az Országgyűlésről szóló 2012. évi XXXVI. törvény 42. § (9) bekezdése alapján,,Lesz-e újabb vonalbezárás a közeljövőben?” címmel benyújtott, K/8860. számú írásbeli kérdése nyomán, Lázár János miniszter úr megbízásából az alábbi választ adom.

Mindenekelőtt szeretném tájékoztatni a Tisztelt Képviselő Urat, hogy az Ön által leírtakkal ellentétben a MÁV és a Volán integrációjának célja, hogy az utasok számára egyszerűbbé tegyük az állam által biztosított közlekedési szolgáltatások igénybevételét.

Ami pedig a vasúti közlekedés jövőjét illeti, szeretném figyelmébe ajánlani a 2024. augusztus 16-án az Építési és Közlekedési Minisztériumban tartott sajtótájékoztatót, ahol Lázár János miniszter úr egy ötpontos vasútfejlesztési akciótervet jelentett be. Ennek nyomán a Kormány a közlekedési jogot állampolgári alapjoggá kívánja nyilvánítani, 500 kilométernyi új vasút építése valósulhat meg, megkezdjük a vasúti járműflotta megújítási lehetőségeinek vizsgálatát, újjászervezzük a MÁV-ot, valamint az utaskomfort növelése érdekében megújul a MÁV-applikáció, továbbá több vasútállomás és pályaudvar felújítását készítjük elő.

Budapest, 2024. augusztus 26.,

Tisztelettel:
1054 Budapest, Alkotmány u. 5.

Ágh Péter
államtitkár”

Ha tetszett a cikk, kövessen minket Facebookon és olvasson tovább!

Kiemelt kép: MÁV-start/Bakonyvasút

Nógrád

Nem mondott le az önkormányzat a strand komolyabb fejlesztéséről Balassagyarmaton

Röpke két hónap múlva megkezdődik a strandszezon, és ilyenkor rendre előtérbe kerülnek Balassagyarmaton is a fürdőhely különböző fejlesztései. A legújabb fejleményekről Csach Gábor számolt be a facebook-on. Az első olimpiai bajnokunk, Hajós Alfréd tervei alapján és Magos (Munk) Dezső építőmester kivitelezésében az 1930-as években elkészült, tehát immár közel százesztendős városi strand 1994-ben nyitotta meg újra… Bővebben

Bővebben...
Helyi

Szombaton nyitja kapuit Rétságon a városi piac

Hosszadalmas cifra hercehurca és kacskaringós kalamajka után április 5-én, szombaton végre megnyitja kapuit Rétságon a városi piac. Közel tíz évvel ezelőtt nyerte el Rétság önkormányzata a Zöld Város Programban a mintegy félmilliárd forintos központi támogatást, amelyben több közterületi felület megújítása mellett a városi piac teljes korszerűsítése szerepelt. A kivitelezési folyamatok megindultak, eleinte még jó ütemben… Bővebben

Bővebben...
Nógrád

Több sebből vérzik Nógrád vármegye fejlesztési koncepciója

Nemrégiben fogadta el Nógrád Vármegye Közgyűlése a 2029-ig nyúló gazdasági és fejlesztési koncepcióját. A Mi Hazánk Mozgalom képviselői szerint azonban több sebből is vérzik ez a tervezet. A koncepció leszögezi, a különböző központi támogatásokra az elkövetkező négy-öt esztendőben is komoly figyelmet fordítanak. Alátámasztásként egy táblázatot közölnek, amelyben a Terület – és Településfejlesztési Operatív Program Plusz… Bővebben

Bővebben...